Semesterfaser

Hittade en bra text om semester på Claras blogg, Underbaraclaras.com, som handlar om de olika faserna av semestern.

 

"Semestern har sina olika faser. Först längtar jag som en galning efter den. Sedan kommer semestern och då blir jag helt euforisk! Men bara någon dag senare börjar det krypa i kroppen. Vad ska jag nu hitta på av all ledig tid? Det känns som att jag ligger efter. Jag försöker jäkta ikapp semestern genom att hetsvila och panik-slappa av. Vad skönt det är att jobba ändå..det här med semester är så kravfyllt…jag längtar redan till augusti. Sedan kommer fasen när jag börjar varva ner och känna efter hur trött jag egentligen är. Då blir jag himla sur istället. Vad fasen, varför är jag så trött? Jag har ju semester! Jag borde vara pigg. Fy vilken tråkig semester det här kommer att vara och om jag ska känna mig så här trött. Och hur ska jag någonsin orka börja jobba igen? Förresten har jag världens tråkigaste jobb. Jag kanske borde söka mig ett annat? Fast jag vill ju helst bara vara pensionär och ledig för alltid…njuta som jag gör nu…

Och där någonstans börjar den riktiga semester, när mitt sinne stabiliserats och jag förmår att njuta av tiden. Denna period ska helst räcka i fyra veckor. Gärna sex. Den tiden behövs för att jag ska hinna bada mig skrumpen, sola mig brun och vila hjärnan alldeles seg och understimulerad. Så att jag en plötsligt en dag blir pirrig ända ner i tårna av tanken på en stickad kofta, fina kängor och en sprillans ny kalender. Tänk, kanske ska jag färga håret? Bli en bättre och mer organiserad människa? En sådan som kommer i tid till alla möten och aldrig glömmer bort att ringa ett samtal. Och då! Då när höstpeppen kommer, då är det dags att börja jobba igen. Då är jag redo. Jag unnar verkligen alla en sådan semester. Inte minst jag själv."

 

Själv är jag i "tröttfasen", skulle kunna ligga i sängen hela dagarna om det gick för sig. Men idag kommer PoLisa, Jörgen, Frida, Nicklas, Niklas, Linus och Malin för en helhelg i Gbg så det där med att vila får jag tillfälligt skjuta upp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0